Tuesday 19 March 2013

Moga niatku Allah terima

Nahmaduhu Wanusolli Ala rasulil kareem...

Petang petang ni, Allah telah hantar satu angin yang menyamankan, walaupun aku duduk dalam bilik je tak dapat rasa, tapi tadi masa lepas kelas dapat jugak rasa angin sepoi sepoi bahasa...

Aku dulu sebelum ikut usaha takbalik tabligh ni memang takde fikir agama pun , apa lagi nak fikir untuk orang lain, apa lagi nak fikir atas ummat ni , bab fardhu ain buat don no je, apa lagi bab fardhu kifayah , lagi la tak tahu, kalau nak cerita macam mana aku kene tangkap culik kebas dengan usaha tabligh ni memang panjang..

tapi berkat usaha takbalik tabligh ni aku dengan kawan-kawan aku berubah , fikir risau akhirat , fikir risau ummat , memang mujahadah nak berubah , apa kau ingat manusia nak berubah senang-senang je angkat kaki depan rumah sambil makan popcorn...semua perlukan pengorbanan dan mujahadah , baru ada kemanisan iman , selalunya, kerisauan yang bermain kat fikiran aku ni selalu aku luahkan kat Allah , berdoa risau keadaan ummat yang jauh dari agama, then aku bitau ummi , memang selalu ummi la jadi mangsa aku , asal aku kat rumah je , memang aku la jadi mulut murai , sampai kalah adik perempuan aku , dengan niat dalam fikirkan ummi ada fikir risau atas ummat yang jauh dari agama , dan dengan harapan dalam doa ummi ada juga selitkan doa untuk ummat , dan kadang-kadang aku cerita kat adik pompuan aku , walaupun baru darjah 6 , memang jadi mangsa aku la , kalau tak kene buli memang kene leter dengan aku ,

Sebab adik aku ni baru darjah 6 , jadi fikiran dia mudah terpengaruh , jadi sebelum kepala otak dia dibasuh dengan orang lain , biar aku basuh otak dia dengan amaran keras dari baginda nabi s.a.w..dan semestinya lepas kawin, bini aku la jadi mangsa kerisaun ummat aku , supaya dalam fikiran dia selalu ada risau ummat ..sebab dengan cara ini aku ditarbiyyah , dekat kolej aku sekarang ni setiap pagi lepas subuh akan buat mensyuarat harian , bertujuan menimbulkan fikiran risau agama dalam diri dan untuk ummat , fikir macam mana dalam diri sendiri dapat amal agama dan dalam diri ummat dapat amal agama ..semua perlukan latihan..

Aku harap pada sapa yang sudi baca ni , doakan la aku supaya niat murni nak belajar kitab 4 mazhab lepas degree Allah izinkan , dan sekarang ni sambil aku belajar ilmu kejuruteraan, aku berguru dengan seorang ustaz yang aku yakini berfahaman ahli sunnah waljamaah yang sanadnya sampai pada rasululullah mengenai al-quran...tapi macam masa aku lebih pada perkara ilmu dunia sahaja berbanding ilmu al-quran, ya Allah, ampunkan aku..

Aku takut diriku akan selalu ditipu oleh makhluk2 yang memang suka memutarbelitkan sunnah nabi dan ayat2 al-quran , perkara sunnah dikata adat, perkara wajib dikata harus, dan bila orang amal sunnah pulak , dia pertikaikan , benar sabdaan nabi, pegang sunnah itu erat2...ibarat genggan bara api...

 maksuh nama aku ialah penjaga Agama , tapi aku masih tak buat apa-apa pun tok agama # T_T

No comments:

Post a Comment

aku hargai sape yang komen...haha