Wednesday 29 May 2013

Karkuzari dari KOREA dan USA


Karkuzari dr KOREA dan USA..

~Korea~

Alhamdulillah hari ni dapat dengar laporan jemaah dari Penang yang telah ke Korea Selatan selama 4 bulan dari Seoul ke Busan dan singgah di Hong Kong selama sebulan.. :-)
Ustaz Faisal tambah... Usaha dakwah di sana umum... Takda nak claim yg ni 'Puak T' atau apa2 pun... Sebb di sana semua org Islam yg betul2 pegang agama dan amalkan agama semua buat usaha dakwah... Saling bantu membantu... Baru umat bersatu.... Student2 Malaysia banyak juga... Bahasa pertuturan totally 100% dalam bahasa Korea......
Ustaz Faisal bagi tau di sana populasi penduduk lebih kurang 300k dan terdapat 35k orang Islam yang berketurunan Korea.. Terdapat 5 masjid dan lebih 80 musollah (rumah yang di jadikan tempat solat)..Pusat dakwah di sana di Masjid Daewon, Seoul...(masjid di atas bukit, yang di hadiahkan oleh kerajaan arab saudi)..
Makanan halal susah nak jumpa kecuali yang dibuka orang2 imigran (Indonesia,Pakistan)..
Anggota polis Korea memang hikmah, baik hati dan caring dgn jemaah...selalu jumpa tanya khabar... Kalah polis2 kita kat cni... Islam di sana sangat asing.. Jika kita berjubah di jalan2 sekitar sana pasti ada ja yg nak tangkap gambar bagi yg ada kamera... Hihi...
Lastly... Ustaz kata kena banyak lagi hantar jemaah2 ke Korea.. Oleh itu sapa sedia ke Korea atas maksud agama... Insyaallah....
Umat dahagakan agama tuan2...

~USA~

Dengar Karguzari dari Jemaah balik dri USA 4 bulan di sana. Sepanjang 4 bulan mereka di hantar ke Las Vegas, Detroit, Los Angeles, DearBorn, Atlanta, New York (tmpat 9/11) dan seramai 4 orang telah masuk islam. Islam di sana lebih maju berbanding Islam di sini. Solat 5 waktu beratus2 orang datang hatta solat subuh sekali. Satu kisah seorang anak muda dia mempunyai ketidak tenteraman di hati..maka dia telah buka internet dan terpampang masjid Darussalam di mana jemaah sedang berada di sana. Serta merta budak itu mintak mak dia hantar di ke sana dan akhirnya dia telah mungucapkan syhadah. Di beritakan disco, gereja, kelab malam telah bertukar menjadi masjid. Dan di katakan bahawa cawangn madrasah Darul uloom mulai di buka dengan pesat di beberapa daerah. Subhannallah!.. Di las Vegas jemaah di tempatkn di masjid usaha mike tayson. Di sana Imamnya merupakan qari dn hafiz dari yala, Thailand dn pernah menjadi imam di Shah Alam tetapi dia di hantar di sana selepas di minta orng ramai kerana bacaanya dan jugak sepatutnya dia di sana cuma 2 bulan tpi kini dah 2 thun di sana. Alhamdulillah. Orang pakai sunnah boleh di lihat di mana2..pakai purdah pun tidak menjadi isu..Orang USA mintak jemaah di hantar lagi kesana. Di katakan bahawa ummat Islam semakin membangun asbab peristiwa 9/11. Azam 4 bulan negara jauh. dan azam buat usaha ini sampai mati!

amin2...mmg usaha agama di eropah sedang mmbangun,US, UK, Perancis,German... hatta atas org msia sekalipon...masing2 da faham tntg hak Agama pd diri mereka...moga Allah pilih n terima kite hagga kite tiada lg..insyaAllah..

Sumber : MatRock @ Abu Zar karkun malaysia y belajar kat france

 ~ InsyaAllah, bergerak bergerak da terus bergerak, Supaya kita cakna dengan keadaan umat, hanya dengan dakwah cara nabi, manusia akan berubah, jumpa mereka, sebarkann hidayat..


No comments:

Post a Comment

aku hargai sape yang komen...haha