Tuesday 6 May 2014

tabligh sesat...anda tanya...aku jawab


Anda kata tabligh sesat..

Aku jawab...
[ aku nampak manusia mati sedang keluar tabligh, muka mereka senyum, badan mereka masih panas walaupun setelah ber jam jam meninggal, aku nampak budak tabligh mati dalam tahajud, aku nampak budak tabligh baru balik 40 hari, mati lemas, setelah berhari hari baru jumpa mayat dan dan masih elok lagi mayat tu...aku tak paham di mana kesesatan mereka ?]

Anda kata tabligh sesat...

Aku jawab...
[ tanpa usaha dakwah tabligh ni, hidayah Allah tak kan singgah dalam diri aku, asbab usaha dakwah tabligh ni, ramai membe aku dapat hidayah dari Allah ]

Anda kata tabligh sesat...

Aku jawab...
[ aku lihat jemaah tabligh bergerak ke seluruh dunia guna duit sendiri, di israel sahaja ada 3 markas, dan pihak israel x berani nak kacau jemaah ni...]

Jemaah tabligh kata gerakan jemaah lain sesat..
[ kenyataan paling bodoh pernah aku dengar...semua usaha yang bawa manusia kepada Allah aku sokong, usrah ? aku sokong jugak , walaupun dulu aku ade salah faham dengan usrah, tapi bila muzakarah dengan AHLI nya..aku ulang, bila muzakarah dengan AHLI nya...baru Allah campak kefahaman...bukan ada salah faham terus tuduh kafir, pi jumpa ahlinya dan tanya sendiri.. ]

Anda kata tabligh takde ilmu..

Aku jawab...
[ ini masalah individu, bukan masalah gerak kerja tabligh, tabligh tekankan 3 perkara...dakwah, tazkiah, dan ilmu..kalau nampak karkun yang tinggalkan majlis ilmu, apa kata korang jumpa diorang dan bagi nasihat..boleh? bukan sengaja tuduh mereka..tak pun sangka baik..boleh? kata belajar kitab agama, mesti ada sangka baik kan ]

Anda kata tabligh sesat...

Aku jawab...
[memang pun..kami sesat pi rumah orang, sesat pi negara orang, sesat pi kampung orang...sesat pi pulau orang...]

tanpa asbab tabligh, entah hidup aku sekarang camne, dosa pahala pun rasa tak kenal kalau takde usaha dari budak2 tabligh tempat aku...nasihat aku, pada mereka yang ada salah paham dengan tabligh, pi la terus jumpa sendiri ahli2 tabligh, macam2 aku dengar, tinggal anak bini lah, tolak dunia lah...pelik aku dengan korang ni....pi jumpa sendiri la budak tabligh dan tanya...jangan lah tuduh menuduh...korang hanya pecah belahkan ummat je lah...

Seloka orang dakwah ... Hehehe ,

Terlihat d mana2 ... Sang pria dengan serban dan jenggotnya ... Membawa senjata periuk belanga dengan kitab fadhilat amalnya ... 

Berjual beli yang tiada ruginya ... Berjalan d atas hamparan sayap para mal
aikat ...

Sayang istrinya tinggal2kan ... Sayang anaknya tinggal2kan ... Sayang hartanya korban2kan ... Sayang dirinya terima hinaan ...

Demi Allah , demi Rasul , demi agama ... Tiada minta d balas , tiada minta harta , tiada minta pangkat , ... Harapan dan lisanya hanya harap pada yang Esa ...

Berpisah dunia sementara , bersama akhirat selamanya ... Bersusah dunia sementara , bersenang akhirat selamanya ... D hina d dunia sementara , d kasih d akhirat selamanya ...

Kerja mengajak kepada agama , kerja untuk islah dirinya ... Dulunya dia kaki botol , sekarang jadi kaki masjid ... Dulunya dia kaki gelendangan sekarang jadi kaki ziarah ... Dulunya dia kaki konsert sekarang jadi kaki kuliah ...

Aduhai daie ilallah ... Usah kau berputus asa ... Jauh sekali tinggal kn dakwah ... Medan kita lautan umat ... Penuh dengan duri dan kaca ... Redah sahaja ... Redha sahaja ... Dia lagi Maha Mengetahui ...

Sekian dulu seloka saya ... Jangan jadi kn ia pedoman ... Kerana hamba orang yang buta ... Moga yang Esa memberi hidayah ...

- credit to farith zul -

we are everywhere, although we kene caci maki bagai bagai dari korang yang tak suka usaha ni, but we are everywhere... 

No comments:

Post a Comment

aku hargai sape yang komen...haha