Thursday 9 May 2013

Surat Maulana Yusuf (rah) mengenai usaha di bulan RAMADAN


Dikirimkan kepada markaz di seluruh India.

Dari Banglawali Masjid, Bhasti Nizamuddin, New Delhi.

Yang dimuliakan dan dihormati saudara saudara seagama semoga Allah (swt) memberi taufik kepada kami dan kamu semua sebagaimana yang Dia suka dan reda.

Assalamualaikum w.b.

Maksud usaha taligh bukanlah untuk menyebarkan atau mewujudkan sesuatu yang tertentu bahkan dengan usaha ini kita ingin menghidupkan perkara yang dibawa oleh baginda nabi (saw) bagi kejayaan muslimin dan sedikit demi sedikit kita terus membawa orang orang Islam kepada amalan ini mengikut kemampuan mereka. Asas bagi semua perkara tersebut ialah dengan menjadikan keluar meninggalkan rumah untuk mencari keredaan Allah (swt) sebagai satu adat yang umum. Sejauh mana perkara ini menjadi umum sebanyak itulah hujan rahmat Allah (swt) akan mula turun secara umum juga.

Hujan rahmat dan nikmat Allah (swt) ini amat susah untuk dibayangkan oleh orang yang mudah untuk bersafar bagi sekecil kecil perkara dunia pun dan sebaliknya menjadi susah bagi mereka untuk safar bagi menghidupkan sunnah yang berkat dan paling unggul ini.

Perkara ini jadi susah kerana sehingga sekarang ini kita tidak merasakan kepentingan safar Tabligh. Kita menganggap safar safar ini hanya satu gerakan untuk membetulkan kalimah atau membetulkan solat sahaja. Oleh sebab itu kita tidak memberi kepentingan kepadanya. Pada hal maksudnya ialah untuk menyalakan dan mencahayakan semua amalan amal itu yang mana dengan perantaraan nya amalan keduniaan menjadi amalan agama dan amalan agama yang biasa menjadi hakikat dan seperkara lagi dengan perantaraan nya dapat mengukuhkan hubungan hamba dengan Allah swt yang merupakan maksud agama Islam dan hari demi hari hubungan itu semakin bertambah dan ujud satu khafiat resah dan tidak ketenganan untuk lebih maju dalam hubungan ini dan kewujudan khaifiat ini menjadi berterusan /istiqamah.

Oleh kerana maksud ini ialah maksud nurani dan rohani maka waktu yang paling sesuai untuknya ialah di bulan Ramadan. Oleh kerana maksudnya ialah untuk mengujudkan nur dan meningkatkan nur maka sebanyak mana usaha  ini dihidupkan dan diusahakan dibulan ramadan iaitu perlu gerakan usaha secara umum bagi menghidupkan sunnah ini,maka Allah swt akan mula menurunkan rahmat dan nikmatnuya secara umum keatas orang Islam yang terhenti sebelum ini kerana rosaknya manusia secara umum.

Usaha ini akan menjadi kukuh dan mantap sekiranya ahlullah, orang orang yang risau agama dan orang orang yang ingin melihat nama dan agama Allah menjadi tinggi dapat menggerakkan ramai orang untuk usaha ini, maka kerja ini akan lebih kuat dan kukuh.

# Ana azam 40 hari sabah sarawak 15 syaaban ni...sila amin ramai2...moga Allah terima ana dan semua pelajar UTM untuk keluar 40 hari lepas final...:)...Amin....

1 comment:

  1. salam. doa kn ana sekali. ad dlm perancangn,tapi still goyang lagi. xtau la sbb ap. hurm.

    ReplyDelete

aku hargai sape yang komen...haha