Saturday 11 May 2013

Al-Hafiz

Nahmaduhu Wanusolli Ala Rasulil karim...

Baru ni aku pergi kolej sebelah, atau lebih common dengan kolej budak2 foreign, saja solat maghrib kat sana sambil kenal2 dengan sedare foreign..

Satu yang ana kagum, lepas maghrib saja, anak kecil, lingkungan umur 5-9 tahun akan berkumpul ramai2, sebelum tu mereka akan solat jemaah maghrib ramai2...

Lepas solat sunat maghrib, mereka ramai2 kumpul dengan di setiap tangan mereka ada satu quran, sorang2 mula bukak quran dan mula menghafal, yep, mereka mula menghafal..

Aku sempat dekati sorang dua budak2 kecik foreigner ni...

Sorang ni dari pakistan, wilayah perang, aku tanya dia berapa juz da hafal dan tak silap umur baru 10 tahun,
serius tekejot aku, dia kabo..

" saya dah hafal lebih kurang 5 juz lebih " [ dalam BI ]

sebelum tu tanya budak lain, kecik comel2 je dia ni..yang ni name dia mus'ab, dia kabo dah hafal lebih kurang 3 juz, kecik je budak tu, lebih kurang umur 5 tahun...

dan di sekitar surau tu gak, ramai budak2 sedang menghafal quran, dan semua anak foreign...serius comel gile...ahaks~

Maka x hairan la,  kalau solat dengan sek2 foreigner ni, mereka akan baca surah panjang..asbab mereka hafal quran, aku nampak Allah mudahkan urusan hidup mereka....maka, yakinlah, orang yang ada al-quran di dadanya, Allah akan muliakan dia, dan dialah orang yang paling mulia sekali dia antara orang2 yang mulia dunia...

 Akan dipakaikan makhota kepada ibu bapa si hafiz quran pada hari kiamat di mana sinarannya lebih sinar dari cahaya matahari...itu ganjaran bagi ibu bapa nya, agak2 apa Allah akan beri pada si penghafal quran....

# Ya Allah penuhilah dada hambaMu yang fakir ini dengan Kalan SuciMu...amin....#
Nantikan ~

No comments:

Post a Comment

aku hargai sape yang komen...haha